Zag X recensie | 411 obsessie

* Stefan Brand Zoals Parker Sears
* Michael strand Zoals Henry Kessler
* Renata Vaca Zoals Gabriël
* Paulette Hernández Zoals Valentina
* Octavio Hinojosa Zoals Matteo
* Joshua Okamoto Zoals Diego

verhaalTussen de gebeurtenissen van SAW I en II reist een zieke en wanhopige John naar Mexico voor een riskante experimentele medische procedure in de hoop een wondermiddel tegen kanker te verkrijgen – om er vervolgens achter te komen dat de hele operatie een oplichterij is om de meest kwetsbaren te bedriegen. mensen. . Gewapend met een nieuw doel gaat John weer aan het werk, waarbij hij op zijn eigen diepgaande manier de rollen van de boeven omdraait via een reeks ingenieuze en angstaanjagende valstrikken.

Zoals elke goede horrorfranchise, is de mening De serie had waarschijnlijk al lang geleden moeten sterven. Eigenlijk zou het minstens twee keer moeten gebeuren, maar op de een of andere manier bleven ze het doen. Op de een of andere manier overleefde deze serie de moord op de slechterik in de derde film en studio-interventie die het hoofdverhaal tot een onbevredigend einde brachten. 3D-zaag Het zorgde ervoor dat fans een rotte smaak in hun mond kregen, wat hen niet veel hielp panorama Of die meestal niets met elkaar te maken hebben spiraal. Ze wisten duidelijk dat ze Tobin Bell centraal moesten stellen voor de tiende film, dus we kregen een voorproefje.

Kramer probeert een geneesmiddel tegen kanker te vinden, zoals genoemd Hij zag de zesde. Hij denkt dat hij het gevonden heeft, maar deze mensen zijn er uiteraard niet op uit om iemand te helpen. John wordt uiteindelijk bedrogen, en zoals de trailer suggereert: “Zou jij van alle mannen die vals spelen, John Kramer kiezen?” Dat zou hetzelfde zijn als een orgie in Camp Crystal Lake. Het lot is een beetje te verleidelijk. Dus gebruikt John zijn middelen om het ontwaken (niet wraak, zoals hij beweert) te zoeken voor de laatste van zijn ‘onderdanen’.

De film verschilt in veel opzichten van bijna alles wat eraan voorafging. Het is in de eerste plaats een wraakfilm, vermomd als thriller mening voorvoegsel. Het heeft de bekende attributen (vallen, Billy, Amanda), maar dit is een minder typische inzending dan alle andere. Om te beginnen wordt het verhaal lineair verteld, iets wat nog nooit eerder in deze serie is gedaan. Er zijn af en toe flashbacks, maar deze hebben alleen betrekking op gebeurtenissen die plaatsvonden binnen het tijdsbestek van deze film. Het is een op zichzelf staand verhaal dat van begin tot eind wordt verteld, zonder de tijdlijnspringende stijl die zijn oorsprong vond in de eerste film.

Dit is eerlijk gezegd een goede zaak. Hoewel het leuk is dat John en Amanda terug zijn en de paar paaseieren leuk zijn, is de mythologie te ingewikkeld geworden. Een deel daarvan maakte voor veel fans deel uit van het soap-gevoel. Elke draai en flashback zorgde ervoor dat de serie episodisch aanvoelde. Maar dit verhaal werd verteld zoals het werd verteld, en het hoeft niet van toepassing te zijn op toekomstige verhalen. We hebben niet nog een geheime leerling nodig zoals die er is panorama Of een raar verhaal dat de tijd verandert (ook panorama). Het basisverhaal is alleen maar in het voordeel van deze film en maakt het uiteindelijk tot een van de, zo niet het beste, vervolg.

In eerste instantie zou je misschien niet denken dat het zou werken als een 81-jarige Bale een eerdere versie van zichzelf zou spelen. Maar John Kramer sterft op dit punt in zijn leven, dus het wordt een succes. En eerlijk gezegd ziet Bill er sowieso niet zo oud uit. Zelfs Shawnee Smith is zo oud geworden dat je kunt geloven dat dit een prequel is. Je zou kunnen aannemen dat dit de spanning wegneemt, omdat we samen weten wat er met hen gebeurt. Maar dit introduceert een heleboel nieuwe personages wier lot niet is bepaald om dit goed te maken. En ze zijn niet allemaal schuldig. Zelfs in de wereld van introductie X zag In staat om de standaard wendingen te behouden, zodat je blijft raden hoe de dingen zullen aflopen.

Het beste deel van de hele film is Tobin Bell. Vóór dat kan gezegd worden Hij zag de tweede Het was de beste in de gevolgen. Veel ervan ging over het simpel houden van dingen en het centraal houden van Tobin Bell. Zijn heen en weer met Donnie Wahlberg was net zo vermakelijk als de vallen. Hij heeft hier meer tijd en de film profiteert daarvan. In dit artikel brengen we veel tijd door met John Kramer en kunnen we hem een ​​beetje menselijker maken. Hij is een legendarisch figuur in de franchise geworden en nu kunnen we wat tijd doorbrengen met John de man terwijl hij probeert zijn dood te verwerken.

De film weet hem sympathiek te maken. Als je naar deze film komt, kijk er dan nooit naar mening Een film eerder, je zou hem misschien als een held zien. Natuurlijk zijn oude fans zich bewust van zijn morele hypocrisie. In feite heeft Jigsaw veel mensen gedood… en een paar van hen verdienden het. In dit geval is er nog steeds een grijs gebied, maar minstens één van de mensen die 100% meedoet, verdient het om les te krijgen van Jigsaw. Amanda heeft ook meer te doen, waarbij er in het algemene verhaal veel over haar toekomst wordt geplaagd. Je leert meer over waarom Amanda niet wil werken als Jigsaw’s leerling, iets dat zelfs John lijkt te beseffen.

Natuurlijk, als je kijkt X zagJe zou vallen kunnen verwachten. De valkuilen in deze serie zijn bergafwaarts gegaan, vergelijkbaar met de algehele kwaliteit van de films. Het merendeel van de valkuilen in de laatste drie films was ofwel vergeetbaar, ofwel te complex om serieus te worden genomen. Ook hier geldt de back-to-basics-aanpak. De vallen zijn eenvoudig, ongecompliceerd en erg smerig. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de eye-dump-val (afgebeeld op de poster), maar John heeft ideeën die nog weerzinwekkender zijn dan dat.

Als er één fout in de film zit, dan is het wel het einde. Het lijkt erop dat de producenten er niets aan konden doen, omdat X zag Het heeft niet zo’n sluitend einde als je zou willen. Het lot van twee personages blijft dubbelzinnig in wat een poging lijkt om mensen naar het onvermijdelijke te lokken Hij zag de elfde. Op de een of andere manier begrijp ik het. Misschien moeten ze slaan terwijl het ijzer heet is en de mensen er enthousiast over zijn mening alweer. Maar het pijnlijke aan dit specifieke verhaal is dat je in sommige gevallen de oplossing verwacht en die niet krijgt. Ik zou geschokt zijn als er tegen het einde van de maand geen nieuwe film wordt aangekondigd.

Het franchisedenken blijft films als deze kwetsen, maar de reis ernaartoe heeft in ieder geval schade voorkomen. In geval dat X zagHet was misschien wel het beste verhaal van de franchise. Door de kadrering en het acteerwerk onderscheidde het zich van alles wat eraan voorafging, zonder af te zien van wat deze films in het begin succesvol maakte. Als het niet de beste is mening In de serie is het minimaal top drie.