April 30, 2024

Exorcist: The Believer recensie: “Een goedkope overval”

Zelfs als je geen fan bent van Friedkin’s film valt de kracht van de opvallende scènes niet te ontkennen: de aankomst van pater Merrin (Max von Sydow) bij Chris’ huis op een mistige nacht; Regans hoofd draaide zich om. De bovengenoemde beledigingen, braken en misbruik van het kruis. Green’s film biedt niets vergelijkbaars met deze films. Er zijn geen afbeeldingen die je op een poster of een t-shirt zou kunnen zetten, en geen scènes die je in een parodie zou kunnen bespotten. Ik weet niet of het mogelijk is dat een nieuwe film net zo verontrustend en grensoverschrijdend is als The Exorcist, maar het zou leuk geweest zijn als Green er een passie voor had, in plaats van een imitatie te presenteren van wat Friedkin al die jaren geleden maakte. Het was verbazingwekkend om Blair te zien bedekt met bleke, gezwollen, met littekens bedekte prothetische make-up in de film uit 1973. Tegenwoordig is het aanbrengen van dezelfde make-up op twee jonge actrices net zo verrassend als een bezoek aan een kostuumwinkel in Main Street.

De gehaaste, angstaanjagende en ronduit belachelijke climax zorgt ervoor dat Victor een team van multireligieuze demonenbrekers samenstelt, alsof hij de Avengers samenstelt of een team uitkiest voor een actievolle overvalfilm. ‘Iedereen die wil vertrekken, kan maar beter nu vertrekken’, zegt hij, terwijl hij er te slecht uitziet en klinkt om een ​​bezorgde vader te zijn in een horrordrama. “Als we eenmaal beginnen, stoppen we niet meer.” En dus daalt een film die een slim, respectvol eerbetoon aan The Exorcist zou worden, af in de diepten van een eenvoudige, afgezaagde zwendel. De kijkers moeten doen wat Victor adviseert en vertrekken.

★★☆☆☆

Exorcist: Believer verschijnt op 6 oktober.

Als je dit verhaal leuk vond Abonneer u op de wekelijkse nieuwsbrief van BBC.com, het basismenu genoemd. Een selectie verhalen over BBC Future, cultuur, beroepsleven en reizen, elke vrijdag in je inbox.

Als je commentaar wilt geven op dit verhaal of op iets anders dat je op BBC Culture hebt gezien, ga dan naar onze website Facebook pagina of schrijf ons op Twitteren.