May 24, 2024

De rechtszaak wegens laster van Dominion Voting Systems tegen Fox begint na selectie van de jury

De rechtszaak wegens laster van Dominion Voting Systems tegen Fox begint na selectie van de jury

De confrontatie in de rechtszaal vond plaats in een $ 1,6 miljard Amerikaanse lasterzaak door Dominion Voting Systems v. Fox Corp. En Fox News begon dinsdag toen de juryselectie eindigde voordat verklaringen werden geopend in een proces dat een van ‘s werelds toonaangevende media-eigendommen in het kruisvuur plaatste.

De verwachting voor de dag is toegenomen sinds Dominion in 2021 werd aangeklaagd wegens Fox’s uitzending van valse beweringen dat de stemtelmachines van het bedrijf werden gebruikt om de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 te manipuleren en de democraat Joe Biden te bevoordelen boven de toenmalige Republikeinse president Donald Trump.

Na een uitstel van een dag op bevel van rechter Eric Davis van het Hooggerechtshof van Delaware in Wilmington, Delaware, hebben advocaten die de twee partijen vertegenwoordigen de 12 hoofdjuryleden gekozen die de zaak zullen beslissen, en de advocaten van die partijen zullen openingsverklaringen afleggen. De selectie van de vervangende jury ging door.

De rechter deed een beroep op beide partijen om snel te handelen over een periode van zes weken.

“We gaan het streng houden. Ik ga je geen tijd meer geven”, zei de rechter.

Journalisten en leden van het publiek begonnen uren voordat de rechtszaal openging in de rij te staan. Een demonstrant voor het gebouw houdt een bord vast met “de vos is schuldig”.

Wat het drama nog groter maakt, is het feit dat de 92-jarige mediamagnaat Rupert Murdoch, die voorzitter is van Fox, zal getuigen tijdens het proces, samen met een stoet van Fox-executives zoals CEO Susan Scott en in de uitzending. Gastheren zijn onder meer Tucker Carlson, Sean Hannity en Jeanine Pirro.

Een kop over de toenmalige president Donald Trump wordt op 28 november 2018 buiten de Fox News-studio’s in New York City getoond. (Mark Lenihan / Associated Press)

De rechter maakte de reden voor de vertraging van 24 uur niet bekend, maar twee bronnen vertelden Reuters dat Fox en Dominion last-minute schikkingsgesprekken voerden. Fox en Dominion kunnen de zaak nog schikken. Fox staat voor een uitspraak die enorm kan zijn, omdat Dominion ook een schadevergoeding eist van elk bedrag dat de jury passend acht.

In 2021 spande Dominion een rechtszaak aan tegen Fox Corp. en Fox News, die beweerden dat hun bedrijf geruïneerd was door valse beschuldigingen van stemfraude, uitgezonden door de invloedrijke Amerikaanse nieuwszender die bekend staat om zijn lijst van conservatieve commentatoren.

Oorspronkelijk opgericht in Toronto door John Poulos en James Hoover, heeft Dominion nu zijn Amerikaanse hoofdkantoor in Denver.

De belangrijkste vraag van de jury zal zijn of Fox willens en wetens valse informatie verspreidt of roekeloos de waarheid negeert, de norm van “werkelijke boosaardigheid” die Dominion moet tonen om te zegevieren in een smaadzaak. Op basis van een hele reeks interne communicatie beweert Dominion dat Fox-medewerkers, van redactiepersoneel tot Murdoch, wisten dat de opmerkingen vals waren, maar ze bleven uitzenden uit angst kijkers te verliezen aan mediaconcurrenten aan de rechterkant.

Het proces wordt gezien als een test om te zien of Fox-berichtgeving de grens overschreed tussen ethische journalistiek en het nastreven van kijkcijfers, beweert Dominion en Fox ontkent. Fox portretteerde zichzelf in de schermutselingen voorafgaand aan het proces als een pleitbezorger voor persvrijheid.

Een ander pak

De inzet is zelfs nog groter, aangezien een ander Amerikaans stemtechnologiebedrijf, Smartmatic, zijn eigen rechtszaak wegens laster tegen Fox voortzet en een schadevergoeding van $ 2,7 miljard eist bij een rechtbank in New York.

Aandeelhouders van Fox Corp eisen bedrijfsgegevens die zouden kunnen aantonen of directeuren en leidinggevenden de berichtgeving van Fox News over Trumps beschuldigingen van verkiezingsfraude naar behoren hebben gecontroleerd, vertelden bronnen aan Reuters, in wat een voorbode zou kunnen zijn van rechtszaken om de directeuren aansprakelijk te stellen voor de kosten.

kijk | Fox News bereidt zich voor om zichzelf te verdedigen:

Fox News bereidt zich voor om zichzelf te verdedigen in een rechtszaak wegens laster van $ 1,6 miljard

Een langverwachte rechtszaak wegens smaad tussen Amerika’s meest bekeken kabelnieuwsnetwerk tegen een bedrijf met Canadese roots zal deze week beginnen. Dominion Voting Systems klaagt Fox News aan voor $ 1,6 miljard wegens een reeks claims die op Fox werden uitgezonden na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 die de leugen verspreidden dat Dominion-stemmachines de verkiezingen tegen Donald Trump hadden gemanipuleerd.

Fox heeft de schadevergoeding van Dominion beschreven als onrealistisch en gebaseerd op gebrekkige economische modellen. Een deskundigenrapport in opdracht van Dominion schreef tientallen verloren contracten toe aan de berichtgeving van Fox, hoewel een groot deel van het rapport nog steeds verzegeld is.

Fox beweerde zondag in een aanvraag dat Dominion ermee instemde meer dan $ 500 miljoen van zijn schadevergoeding te betalen. Een Dominion-woordvoerder betwistte de claim en zei dat de schadeclaim niet is gewijzigd.

Fox Corp rapporteerde vorig jaar een jaaromzet van ongeveer $14 miljard.

Dominion zei dat lasterlijke uitspraken over haar werden uitgezonden op Fox-shows, waaronder Sunday Morning Futures, Lou Dobbs vanavond En Gerechtigheid met rechter Janine.

Dominion haalde ook bewijs aan dat sommige gastheren en producenten geloofden dat de gasten die de valse verklaringen plaatsten, waaronder de voormalige Trump-advocaten Rudy Giuliani en Sydney Powell, hun beweringen niet konden staven.

Fox voerde aan dat de berichtgeving over beschuldigingen van verkiezingsfraude van nature nieuwswaardig was en werd beschermd door de garantie van persvrijheid in het eerste amendement van de Amerikaanse grondwet. Davis verwierp dat argument vorige maand in een uitspraak.