April 26, 2024

Dat is die show uit de jaren 90: recensie van seizoen 1

Deze show uit de jaren 90 wordt nu gestreamd op Netflix.

In een tijd van reboots, heroplevingen en sequels van geliefde klassiekers, is That ’70s Show — die werd uitgezonden van 1998 tot 2006 — herboren en in tegenstelling tot de mislukte poging tot die show uit de jaren 80, slaagt deze show uit de jaren 90 erin het verhaal van de familie Foreman in Point Place, Wisconsin, totdat het soms te zwaar leunde op zijn voorganger.

Deze show uit de jaren 90 speelt zich 15 jaar na het einde van That ’70s Show af en vindt Eric Foreman (Topher Grace) en Donna Pinciotti (Laura Prepon) gelukkig getrouwd in Chicago en ouders van een onhandige jonge volwassene genaamd Leah (Kali Haverda). Ze bezoeken de ouders van Eric – Kitty (Debra Jo Rupp) en Red (Kurtwood Smith) – in Point Place, Wisconsin op 4 juli voordat Eric en Leah op vader-dochter ruimtekamp gaan. Maar nadat ze een band heeft gekregen met “riot grrrl” – buurvrouw Gwen (Ashley Aufderheide) en haar vrienden, vraagt ​​Leah om de rest van de zomer bij haar grootouders door te brengen. Haar nieuwe vrienden beneden bestaan ​​uit grunge-muziekliefhebber Gwen; Gwen Hembaugh’s halfbroer Nate (Maxwell Assey Donovan); zijn controlerende, intelligente vriendin Nikki (Sam Morelos); de cynische realist Ozzie (Ren Dui); en charismatische voetballer Jay Kelso (Miss Coronel) – ja, zoon van Michael (Ashton Kutcher) en Jackie Kelso (Mila Kunis).

Deze show uit de jaren 90 houdt vast aan dezelfde look en sfeer als de originele serie. Kinderen brengen de zomer door met willekeurige oeps, van het bijwonen van een rave-feest tot het ophalen van gratis spullen van Pennysaver tot hun hilarische, diepgaande discussies terwijl ze high worden. Leia is sympathiek als een muurbloempje – eigenlijk de meisjesversie van haar tienervader. Nate en Nikki zijn, net als Michael Kelso en Jackie, het oppervlakkige, niet bij elkaar passende stel. Ozzie is de eigenzinnige Aziatische jongen die in Wisconsin woont en vergelijkbaar is met Fez (Wilmer Valderrama), die ook als eigenzinnig werd gezien. Gwen is net zo rebels als Eric’s beste vriend Stephen Hyde (Danny Masterson). En Jay is een domme versie van Donna, de love interest. Als de formule eerder werkte, zou het opnieuw moeten werken, toch? Tot op zekere hoogte zeker. De personages zijn individueel komisch – vooral Ozzie, wiens sarcastische persoonlijkheden amusant zijn – maar als groep missen ze de chemie die ten grondslag ligt aan het drama van hun relatie. Totdat de seizoensfinale, die eindigde in een emotionele schok, vlak en onverdiend aanvoelde.

De show zet de jaren 90 goed voort met zijn muziek en schattige aantrekkingskracht op Glamour Shots, verrassende boybands, Blockbuster en zelfs de film Clerks – wat leidt tot een hilarisch moment waarop Leah, die Clerks nog nooit had gezien, de film uitkoos als haar favoriete film en die van Kevin Smith was daar zo hot in”. Het is ook leuk om te zien hoe Red en Kitty zich aanpassen aan de steeds veranderende samenleving door hun introductie op het internet. Kitty denkt op een gegeven moment dat de overheid alles kan horen via een computer. Fluister tegen hem: “Ik hield van je in Arsenio, Bill” – verwijzend naar de toenmalige president, Bill Clinton, in de talkshow The Arsenio Hall Show uit de jaren negentig.

De ketting werkt echt vanwege het bindweefsel met het origineel met Kitty, Red, Fez en nog veel meer cameo’s. Fans van That ’70s Show kunnen veel grappen en paaseieren verwachten, met name de pilot-aflevering boordevol referenties. Het zal zeker een traktatie zijn voor degenen die zich afvragen wat er met de geliefde personages is gebeurd, behalve met Hyde (vanwege de juridische problemen van Masterson). Rupp, Smith en Valderrama keren terug naar hun rol alsof er geen tijd is verstreken, waarbij Valderrama elke scène steelt waarin hij zich bevindt. Hoewel het leuk is om enkele van de bekende en onverwachte personages in de serie te zien, zullen nieuwkomers de inside jokes of de komedie misschien niet begrijpen. Verschillende cameo’s van Leo (’70-icoon Tommy Chung) waren bijvoorbeeld logisch in That ’70s Show, maar sommige kijkers van vandaag zouden zijn rol in de serie niet begrijpen als iets anders dan een hippie met een muur.

De serie volgt hetzelfde formaat als het origineel, dat werkt met de personages en hun verhalen.

Deze show uit de jaren 90 is op zijn best als de grappen betrekking hebben op de originele serie, vooral met het hoge circuit en de omgang met Red en Kitty. Maar dat legt veel gewicht op de oudere castleden, terwijl de show zich zou moeten concentreren op de kinderen van vandaag – of in dit geval de kinderen van de jaren ’90. Dit betekent niet dat als ze een tweede seizoen krijgen, ze op dat punt niet kunnen verbeteren. Tienerpersonages hebben het potentieel om beter te zijn dan hun voorgangers, maar nepotisme kan je zo ver brengen.