April 24, 2024

Laatste recensie ‘Better Call Saul’: verleden, heden en toekomst komen samen in Breaking Bad Episode 13

Opmerking van de uitgever: Het volgende bevat spoilers over de finale van de serie “Better Call Saul”, die op 15 augustus in première ging.

CNN

Zes seizoenen na de verwachte ondergang van Saul Goodman, heeft “Better Call Saul” zijn laatste hoofdstuk afgeleverd, rekening houdend met de slopende verwachtingen die het heeft gewekt. Zijn Emmy-winnende voorganger, “Breaking Bad.” Door aantrekkingskracht uit die serie toe te voegen en voort te bouwen op zijn eigen pad, bood de show een doordachte reflectie op wat het titelpersonage veranderde en of er een weg naar verlossing is.

Paardenrennen is nog nooit zo snel geweest, de extra lange epiloog bleef de langzame en gestage strategie van de show volgen, die dit seizoen een hele aflevering omvatte die schijnbaar was gewijd aan een doodgrappige scène in een warenhuis.

De serie kwam echter tot een logische, zij het ingetogen conclusie, waarbij Jimmy/Saul (Bob Odenkirk) een nobele daad van zelfopoffering uitvoerde om zichzelf, zij het terloops, weer bij elkaar te brengen met zijn ex-vrouw, Kim. Wexler (Rhea Seehorn. Haar lot is lang de belangrijkste puzzel in de show geweest en de sleutel tot Jimmy’s evolutie (of afdaling) tot de snel pratende zwerver die hij is geworden.

Gevangen in een vuilnisbak van alle dingen met een medische waarschuwingsarmband (waardoor een onschatbare gastrol voor Carol Burnett ontstaat), heeft Saul de taak te doen waar hij goed in is – namelijk het systeem manipuleren.

Het was iets dat hij, zoals Walter White (Bryan Cranston) in flashbacks opmerkte, voor altijd zou doen, wat verklaart waarom hij de verleiding niet kon weerstaan ​​om terug te keren naar zijn overvallen, wat uiteindelijk tot zijn arrestatie leidde.

‘Dus ik ben altijd zo geweest,’ zei Walt.

Terugkomend op zijn element van argumenteren namens zichzelf, leek het erop dat Saul de rechtszaken opnieuw had overtroffen door een absurd afgezwakt vonnis te krijgen. Het was ondanks Mary Schrader (Betsy Brandt), een van de “Breaking Bad”-jongens, die gerechtigheid eiste voor zijn medeplichtigheid na de moord op haar man Hank.

De “slechte” karakters dienden een doel, met collega Mike (Jonathan Banks) die zijn gesluierde minachting uitte toen Saul hem vroeg naar een tijdmachine en zei dat hij die zou gebruiken om slim te investeren en miljardair te worden.

“Is dit het? Geld?” Mike lachte.

Maar uiteindelijk vond Saul iets belangrijkers, want het leek er niet op om Kim te redden, of haar te verlossen van een mogelijke rechtszaak, dan haar alleen maar weer te zien. Het was een dure sigaret in termen van jaren toegevoegd aan zijn straf, maar alles bij elkaar genomen was het het hem waard om tenminste een stukje van zijn ziel terug te krijgen.

Geschreven en geregisseerd door Peter Gould (die de show samen met Vince Gilligan heeft gemaakt), kon “Saul” duidelijk niet hetzelfde vuurwerk afleveren dat de Breaking Bad-finale markeerde, maar het bleek bevredigend op een manier die de show voelde.

Met name heeft “Better Call Saul” nog nooit een Emmy gewonnen in welke categorie dan ook op weg naar het huidige seizoen. In aanvulling op In afwachting van nominatieszal deze tweede aflevering van afleveringen – die buiten de huidige selectieperiode is getoond – waarschijnlijk de serie bepalen, en misschien in het bijzonder Odenkirk, die Hij overleefde een bijna-doodervaring Een leven lang optreden, in competitie voor volgend jaar, ervan uitgaande dat iedereen zich het verleden kan herinneren.

Met zijn omslag vroeg in de aflevering gepost, toonde Saul zijn prioriteiten door te proberen zijn geld te nemen en weg te rennen. Maar uiteindelijk moesten eerst Kim en daarna Saul/Jamie boeten voor wat achteraf gezien het cruciale moment van de show was: hoe hun gedeelde vreugde bij het plegen van de fraude uiteindelijk resulteerde in Howard (Patrick Fabian), zij het onbedoeld.

Op dat moment ging elke onschuld verloren en trok een rechte lijn voor Jimmy “Breaking Bad”-jaren en zijn sombere, kleurloze toekomst.

Tot die tijd kwam zijn ervaring bij Cinnabon met gebakken goederen goed van pas, een vaardigheid die hij lijkt toe te passen in zijn nieuwe rol als gevangene. Want net als Breaking Bad heeft Better Call Saul altijd manieren gevonden om verleden, heden en toekomst samen te brengen, ook al is het zoiets kleins als Jimmy’s talent om met een ander soort deeg te jongleren.