April 26, 2024

1899 Season One Review: afleveringen 1-6

1899 gaat op 17 november in première op Netflix.

Jantje Friese en Baran bo Odar, makers van de Netflix-serie donkerWe zijn terug met 1899, een dik, eng en meeslepend mysterie over twee schepen, de Kerberos en de Prometheus, die ‘s nachts voorbij komen en wat er daarna gebeurt. Hoewel deze serie in de eerste plaats een bovennatuurlijke thriller is, is het ook een aangrijpend ensembledrama met een geweldige cast van internationale acteurs die meer dan een dozijn raadselachtige verhalen tot leven brengen die je verslaafd en gissen houden. Hoewel donkerder en meer uitgesproken dan raar Kwijt1899 is de spirituele neef van die historische serie en zal fans aanspreken, of iedereen die een heel eind wil drijven.

De eerste aflevering van The Ship speelt zich af in 1899 en besteedt veel aandacht aan het opzetten van de basisverhaallijn en de grote cast van personages. We maken kennis met de wereld van Steamboat via Dr. Maura Franklin (Emily Beecham), die briljant maar onrustig is. Haar gezicht past goed bij de wereldvermoeide kapitein Eck Larsen (Andreas Pietschmann) die de leiding heeft over de enorme boot die immigranten en rijke passagiers in een week van Engeland naar New York vervoert. Als een bobbel boven, beneden maken we kennis met een tiental selecte passagiers van de streng en diepgelovige Deense familie die eerste klas reizen naar de geisha en haar moeder, de Spaanse broers en zelfs een verstekeling. Wat al snel duidelijk wordt, is dat al deze mensen, ongeacht economische en culturele grenzen, ergens voor op de vlucht zijn. Ze gaan bewust op weg naar een nieuw begin en willen hun verleden zo ver achter zich laten.

Helaas voor hen wordt hun reis afgebroken wanneer Kerberos een telegraafbericht ontvangt dat de coördinaten ongeveer zeven uur verderop herhaalt. Vier maanden geleden verdween het zusterschip, de Prometheus, spoorloos en liet geen wrakstukken of lichamen achter. Ondanks de bijgelovige protesten van zijn bemanning voelt kapitein Larsen zich verplicht om te onderzoeken of ze overlevenden kunnen vinden. Natuurlijk opent deze beslissing de spreekwoordelijke doos van Pandora met bizarre gebeurtenissen die iedereen op scherp zetten terwijl ze zich in het onbekende wagen.

Hoewel Netflix de meeste plotpunten heeft verbannen en de eerste zes afleveringen heeft onthuld die aan critici zijn gegeven, kunnen we zeggen dat bijna elk hoofdpersonage in het ensemble een aflevering krijgt om hun verleden uit te werken dat informeert wie ze zijn in The Kerberos. Er zijn ook enkele onverwachte verbindingen tussen de passagiers en een gemeenschappelijk thema dat door al hun verhalen loopt en dat overeenkomt met de algehele toon en sfeer van de serie. En ondanks de outfits met een periodethema – die heerlijk majestueus en sinister is – zijn de verhalen van de individuele personages geschreven om sterk met elkaar verbonden te zijn en behandelen ze een breed scala aan onderwerpen, van religieus fanatisme tot klassenverschillen; de fouten die gepaard gaan met culturele aannames; complexe seksualiteit, geestesziekte; En misschien tijdreizen. Friese, bo Odar en hun kamer vol internationale schrijvers maken de verhalen allemaal interessant, terwijl ze ook cultureel authentiek zijn en clichés vermijden. En elke acteur is op punt en doordrenkt hun personages met een gevoel van gebrokenheid dat hen dwingt om te kijken.

1899 barst uit zijn voegen Veel van plot, sfeer, steeds evoluerende mysteries en onheilspellende somberheid, maar de schrijvers en cast verbinden je met de persoonlijke verhalen, dus er is reden om te investeren. En terwijl het creatieve team laag na laag sfeer, bizarre omstandigheden en verouderde (of Wij zijn hmm?) Naald valt in de mix, je zult merken dat je helemaal gebonden bent om te zien waar de reis eindigt.