March 29, 2024

Review ‘Nightmare Alley’: Bradley Cooper schittert als regisseur Guillermo del Toro en slaat een ander pad in

De film is gebaseerd op een 75 jaar oude roman (voorheen verfilmd met Tyrone Power) en gaat over een queer jonge man die een getekend verleden achterlaat en in de jaren dertig in het gezelschap van een rondreizend carnaval terechtkomt (de machtige HBO serie “Carnivale”), die uiteindelijk overging van levitatie en levitatie naar beheersing van mentale actie.

Cooper’s Stanton Carlisle moet jonger zijn geweest, een beetje een keuze die aanvankelijk een bepaalde opmerking vereiste om niet te geloven. Afgezien daarvan begint de hele film pas ongeveer halverwege de twee-en-een-half uur, als Stanton besluit te vertrekken en te profiteren van zijn psychotische routine in de grote stad, terwijl hij wegrent met grote ogen Molly . (Rooney Mara).

In deze setting ontmoet Stanton Lilith Ritter (Blanchett), een briljante en verleidelijke psycholoog die de macht heeft om deuren te openen tussen de rijken en de machtigen. Hij negeert ook de waarschuwingen van zijn maffe superieuren om een ​​”spookshow” te vermijden door te doen alsof hij tot de doden spreekt, en hij gebruikt zijn leesvaardigheid om de emotioneel gekwelde elite die hem aan hen voorstelt, te sussen door te zeggen wat ze willen horen over hun overledenen. geliefden. hen, een steeds riskantere triviale onderneming.

Del Toro staat bekend om zijn visuele stijl die teruggrijpt op films als “Pan’s Labyrinth” en, meest recentelijk, de Academy Award-winnaar. “de vorm van water” Dat verandert in zowel carnaval als de luxe omgeving van Stanton, waarbij de eerste doet denken aan Tim Burtons voorliefde voor gloeiende beelden.

Nightmare Alley besteedt echter veel tijd aan het draaien van zijn wielen voordat hij verder gaat met de meer relevante wendingen van de gevaren van het misleiden van de verkeerde mensen, evenals de vage motieven van alle betrokkenen.

Zo blijkt de film het meest amusant te zijn met zijn pluche uiterlijk en throwback-sfeer, met een dikke cast – waaronder Willem Dafoe, David Strathairn, Tony Collette, Richard Jenkins en Ron Perlman – die een elektrische schok krijgt wanneer Blanchett op het scherm verschijnt . (Het is haar tweede oogverblindende ondersteunende optreden van de maand, naast de satire van Netflix “niet zoeken”.)
De echte uitdaging zal uiteindelijk zijn of de overvloedige regisseur van sterren en beroemdheden voldoende stimulans biedt voor roebels (in de woorden van Carney) om hun munten te overhandigen, vooral voor een film die moeilijk te beschrijven is en er niet echt in past. De genres waar del Toro bekend om staat. Potentieel om te dienen als anti-programmering voor De nieuwe “Spider-Man” Voor een wat groter publiek is het misschien haar beste hoop, en dat klinkt net zo zwak als de snor van Stanton.

Del Toro’s films zijn onvermijdelijk weelderig, en het acteerwerk en de sfeer hier bieden een belangrijke kans voor fans van zwarte films, die in de loop van de tijd waarschijnlijk “Nightmare Alley” zullen inhalen. Voor een eenvoudige uitdaging is deze speeltuin misschien niet effectief om mensen in de theatrale tent te krijgen.

Nightmare Alley gaat op 17 december in première in de Amerikaanse bioscopen. Gewaardeerd R.