March 29, 2024

Review: Het meeslepende ‘Beyond Van Gogh’ speelt zich eindelijk af in San Diego. Zo is het om over de kermis te lopen

Tijdens zijn korte en turbulente leven worstelde de Nederlandse post-impressionistische schilder Vincent van Gogh jarenlang om de kleuren, schoonheid en beweging die hij in zijn hoofd zag op canvas te vertalen.

Zoals de wereld nu weet, vond Van Gogh deze creatieve doorbraak in de laatste twee jaar van zijn leven, toen hij naar Zuid-Frankrijk verhuisde en explodeerde met kleurrijke creativiteit, waarbij hij soms elke dag een nieuw schilderij maakte. Hoewel Van Gogh slechts één schilderij verkocht voor zijn dood op 37-jarige leeftijd in 1890, is hij tegenwoordig de beroemdste kunstenaar ter wereld, met veel van zijn schilderijen die voor meer dan $ 100 miljoen per stuk worden verkocht.

Het is dan ook geen verrassing dat Van Goghs direct herkenbare schilderijen het onderwerp zijn van een nieuwe meeslepende rondreizende tentoonstelling die nu te zien is op het Del Mar Fairgrounds. Maar wat Beyond Van Gogh, dat vrijdag opent en loopt tot en met 6 maart, bepaalt hoe het gebruik van projectiemapping, digitale animatie, muziek en visuele verhalen de bezoeker in staat stelt de wereld door de ogen van de kunstenaar te ervaren.

Bezoekers dompelen zich onder in “The Starry Night” van Vincent van Gogh tijdens de Beyond Van Gogh-tentoonstelling op het beursterrein Del Mar.

(Nelvin C. Cepeda/hij San Diego Union-Tribune)

De schilderijen van Van Gogh – meer dan 300 zijn te zien in de Experimental Gallery – worden niet beperkt door hun kleine lijsten en worden in de grote Wyland Gallery massaal op muurformaat geblazen. Veel van de schilderijen zijn digitaal geanimeerd om het kolkende universum te laten zien, de bloesems van bomen die door de wind worden geblazen, wuivende korenvelden en glinsterende wolken die Van Gogh zich haastte om vast te leggen op canvas met intermitterende penseelstreken en dikke druppels contrasterende olieverf.

Gemaakt in 2020 door Mathieu St-Arnaud en zijn team in Studio Normal in Montreal, beschikt de galerij over 500.000 vierkante meter aan visuele projecties en 60.000 videoframes. Het heeft ook een opgenomen symfonische toon die een instrumentale versie van Don McClain’s gedicht uit 1971 van de schilder “Vincent” bevat.

De tentoonstelling is verspreid over drie zalen. Het begint met een dwalend deel van geschreven schilderijen die het verhaal vertellen van de kunstwereld van Europa aan het eind van de negentiende eeuw, het leven van Van Gogh en zijn hechte relatie met broeder Theo, de Parijse kunsthandelaar die Vincent zijn hele volwassen leven steunde. Veel van de schilderijen bevatten fragmenten uit duizenden brieven die de broers hebben uitgewisseld, waaronder Van Goghs wanhopige wens om zijn gevoelens via kunst te uiten.

In de latere jaren van Van Gogh begon hij eindelijk opschudding te veroorzaken in de kunstwereld, maar zijn dood, gevolgd door de dood van zijn broer zes maanden later, hield zijn werk jarenlang geheim, Fanny Curtat, een in Montreal gevestigde kunst historicus, vertelde Beyond Van Gogh. Kurtat zei dat de meeste mensen zich herinneren dat Van Gogh zijn oor afsneed en zelfmoord pleegde tijdens aanvallen van zijn geestesziekte, maar de focus van “Beyond Van Gogh” ligt op het tekenproces en het genie van de kunstenaar.

Bezoekers passeren "Voorbij Van Gogh: de meeslepende ervaring"

Op tournee door ‘Beyond Van Gogh: The Immersive Experience’ spelen bezoekers nu tot en met 6 maart op het Del Mar Fairgrounds.

(Pakin-entertainmentgroep)

De tweede kamer van de galerij, de Watervalkamer genaamd, is ingericht met stromen van digitale stippen die bezoekers laten zien hoe de animators van Normal Studios Van Goghs wervelende penseelstreken nabootsten en hoe hij verschillende kleuren combineerde om een ​​3D-effect te creëren. De laatste kamer bevat de digitaal geschilderde schilderijen van Van Gogh op de vloeren en muren, en op panelen die door de hele kamer zijn geplaatst.

In een 35 minuten durende aflevering begint de film met Vincents steeds donkerdere schilderijen uit zijn tijd in Nederland en gaat verder naar landschappen, stillevens en zelfportretten uit zijn productieve jaren in Parijs, de Franse zuidelijke stad Arles en het noorden. Parijse gemeenschap in Auvers-sur-Oise, waar hij stierf. Door de animatie groeien boomtakken over de vloer en muren, blaadjes vliegen over de muren, sterrenlicht en wervelingen schitteren, bloemen groeien van hun doeken en verfdruppels vallen van het plafond.

De meeste bezoekers brengen ongeveer een uur door in de galerij, zei Kurtat, hoewel het lezen van alle schilderijen en twee keer zitten in de 35 minuten durende film veel inzicht zou geven in de man en zijn kunst. Ik vond de tentoonstelling zowel visueel verbluffend als emotioneel aangrijpend, omdat bezoekers de wereld kunnen zien zoals Van Gogh die zag – in al zijn kleurrijke glorie.

Voorbij Van Gogh: de meeslepende ervaring

wanneer: Toegangsbewijs op tijd elk kwartier, van 11.00 tot 22.00 uur van maandag tot en met donderdag. Vrijdag van 11 tot 23 uur. Op zaterdag van 10.00 tot 23.00 uur. Zondags van 10 tot 22 uur. Laatste toegang een uur voor sluitingstijd. Het duurt tot 6 maart.

waar: Welland Center op Del Mar Fairgrounds, 2260 Jimmy Durante Blvd., Del Mar.

Kaarten beginnen bij: $ 36,99 voor volwassenen. $ 23,99 voor kinderen, plus ticketkosten.

Verbonden: vangoghsandi