Curacao

Curacao.nu is de toonaangevende aanbieder van Nederlands kwaliteitsnieuws in het Nederlands voor alle doelgroepen.

Dominion Voting Systems Newsmax en One America News klagen voor een ‘spervuur ​​van leugens’ gericht op het bedrijf

De rechtszaak, de laatste in een reeks juridische acties van het bedrijf, noemde Newsmax en One America News als gedaagden. De rechtszaak tegen OAN verwees ook naar twee van de extreemrechtse figuren van het netwerk, Chanel Rion en Christina Pope, evenals de eigenaren van het netwerk, Robert en Charles Hering.

Dominion CEO John Paulus zei in een verklaring dat de netwerken “de waarheid negeerden toen ze leugens verspreidden in november” en dat ze dat “vandaag blijven doen”.

In de onmiddellijke nasleep van de verkiezingen van 2020 beweerde president Trump ten onrechte dat de verkiezingen tegen hem waren opgetuigd. Gepromoot door mediabonden Vreemde complottheorieën over DominoN om de valse beschuldigingen van Trump te ondersteunen.

In zijn rechtszaak tegen Newsmax zei Dominion dat het kanaal “een volledig handelsmerk heeft gecreëerd uit laster” van het bedrijf. In haar rechtszaak tegen OAN zei Dominion dat voor de rechtse zender “de feiten er niet toe doen”.

“Wat belangrijk was, was het publiek de alternatieve realiteit te bieden die OAN heeft helpen creëren en die het publiek nu verwacht – zelfs als het valse informatie verspreidt”, zei Dominion in haar klacht nr. 213 in de District Court of Columbia. ‘En hij begon serieus aan de race naar de bodem en sleepte Dominion met zich mee.’

Wat OAN specifiek betreft, verwees Dominion naar een film van MyPillow CEO Mike Lindell die electorale samenzweringstheorieën over het stemtechnologiebedrijf promootte.

Dominion heeft in elke rechtszaak tegen OAN en Newsmax ten minste $ 1,6 miljard gevraagd. Paulus zei dat het “spervuur ​​van leugens” dat hij over het bedrijf verspreidde “ernstige schade toebracht aan ons bedrijf, onze klanten en onze medewerkers”.

READ  Moab's Whole Enchilada-baan afgesloten door Pack Creek Fire

Newsmax zei in een verklaring dat het de rechtszaak ertegen nog niet heeft beoordeeld, maar dat “Newsmax in zijn berichtgeving over de presidentsverkiezingen van 2020 eenvoudigweg beschuldigingen heeft gemeld van bekende publieke figuren, waaronder de president, zijn adviseurs en leden. van het Congres.”

“De actie van Dominion vandaag is een schijnbare poging om dergelijke rapporten te verstikken en de persvrijheid te ondermijnen”, voegde Newsmax eraan toe.

Charles Hering, president van OAN, reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

Dominion diende dinsdag ook een soortgelijk lasteraanklacht in tegen Patrick Byrne, de voormalige CEO van Overstock die tijdens de Trump-jaren een rechtse politieke figuur werd. De rechtszaak beweerde dat hij samenwerkte met voormalig Trump-campagneadvocaat Rudy Giuliani, Sidney Powell en anderen om beschuldigingen van verkiezingsfraude aan de orde te stellen. Byrne reageerde niet onmiddellijk op het verzoek van CNN om commentaar.

Eerder verstrekte Dominion $ 1,6 miljard rechtszaak tegen Fox News in maart en beweerde dat de rechtse zender “een kleine fakkel droeg” van desinformatie en “het in een bosbrand veranderde”. Deze zaak, waarin Fox zich krachtig verdedigde, loopt nog.
Dominion heeft ook rechtszaken aangespannen tegen Lindel, Giuliani en Powell. Deze problemen zijn nog steeds aan de gang en Lindell, Giuliani en Powell hebben zich ook verdedigd.

Catelyn Polantz van CNN heeft bijgedragen aan dit rapport.

Bartholomew Fernandez

"Verdediger van de popcultuur. Een vraag over de kluizenaar in komedie. Alcoholist. Internet-evangelist.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top