April 20, 2024

Bruce Springsteen / The E Street Band: The Legendary 1979 No Nukes Concerts Album Review

Het woord ‘legendarisch’ klinkt misschien te zwaar voor een optreden op een liefdadigheidsfeest dat de essentie van zijn tijd was. in tegenstelling tot Bangladesh Concert Of Live Aid, No Nukes benefietconcerten hebben een blijvende culturele indruk achtergelaten – maar maandag Bruce Springsteen En E-straat Shows in Madison Square Garden, nu ingebouwd in een nieuwe muziekfilm en live-album, De legendarische No Nukes-concerten uit 1979Leg een cruciaal moment vast in de opkomst van Springsteen naar het sterrendom, terwijl je de eerste professioneel opgenomen en gefilmde glimp van de E Street Band op volle kracht laat zien. De voorstelling markeert ook de eerste keer dat Springsteen een teen in politiek activisme dompelde, een element dat uiteindelijk een bepalend onderdeel zou worden van zijn publieke persoonlijkheid.

Springsteen was geen mede-oprichter van Musicians United for Safe Energy, de organisatie die in het najaar van 1979 de No Nukes-concerten lanceerde. Jackson Brown, Graham Nash, Bonnie Wright en John Hall (een lid van de softrockband. Orleans, die beroemd was met haar hit “Still the One” uit 1976 (die later in het Huis van Afgevaardigden zou worden gekozen) MUSE in de nasleep van het kernongeval op Three Mile Island, een ramp die dat voorjaar de krantenkoppen haalde. De tragedie van Three Mile Island inspireerde Springsteens “Roulette”, een helende shot van angst die het eerste nummer was dat tijdens zijn albumsessies in 1980 werd geknipt. de rivier Maar het bleef sluimeren totdat het in 1988 als B-kant werd uitgebracht.

Springsteen schreef “roulette” in de eerste persoon, met de nadruk op de menselijke tol van de kernsmelting van de kerncentrale in plaats van op de politiek, en in feite ging hij ook zo om met de No Nukes-concerten. Hij vermeed de schijnwerpers bij promotie-evenementen voorafgaand aan de shows in september, en deed niet veel op het gebied van daadwerkelijk activisme terwijl hij met MUSE was geassocieerd. Hij woonde de fotosessie bij die resulteerde in 1979 rollende rots Dekking bevorderende partijen, maar hij woonde de bijbehorende persconferentie niet bij en gaf geen verklaring over kernenergie. Hij deed gewoon mee met de rekening, stemde ermee in om het te filmen en op te nemen voor het volgende album en de documentaire, en dat was meer dan genoeg: tickets voor zijn twee grote shows waren binnen een uur uitverkocht.

Deze snelle verkopen laten zien hoe Springsteen al een geliefd figuur was in de omgeving van New York, en De legendarische No Nukes-concerten uit 1979 Met vreugde onthuld door de wederzijdse aanbidding van de artiest en het publiek. E Street lijkt opgetogen om het feest te spelen zoals het publiek het ziet: ze hebben het grootste deel van het jaar opgesloten in de studio doorgebracht, zwetend over een album genaamd Links die verbindenen in september 1979 leek de voltooiing ervan aanstaande, hoewel Springsteen het later in het voordeel van het uiteindelijke dubbelalbum trok. de rivier. De studiowaas verdween toen ze op 21 september 1979 eindelijk op het podium arriveerden, net voor Springsteens 30e verjaardag.

Bruce zinspeelt op zijn leeftijd tijdens de No Nukes-shows en zegt dat hij “zo niet verder kan, ik ben 30! Mijn hart staat op het punt naar mij te gaan!” Hij ziet er echter onmogelijk jong en gespierd uit als hij de E leidt. Street Band in Een marathon die met een hoge sprintsnelheid wordt afgelegd. Zoals te zien is in de film, is Springsteen rusteloos – springen, dansen en dwalen – en vertaalt hij zijn passie in de opnames. Het helpt dat de afspeellijst is georganiseerd als een feest, en het opent met een flinke knal Duisternis aan de rand van de stad Materiaal voordat het nummer “River” voor het eerst op het podium verscheen. De rustigste momenten tijdens het concert, “River” was gebaseerd op het verhaal van de tienerzwangerschap van zijn zus en merkte een diep gevoel op voor het ambacht van het schrijven van liedjes, een die hij verder zou hebben ontwikkeld in Nebraska. Hier wordt het begeleid door een ander nieuw deuntje genaamd “Sherry Darling”, de luide en grappige rockmuziek die broederlijke feestritmes naar de Jersey Shore stuurt. ‘Sherri Darling’ leidt een gestage golf van energie en vitaliteit, bezaaid met een paar… gemaakt om te rennen Liedjes over weglopen (“Thunder Road” en “Jungleland”), gevolgd door het vrolijke “Rosalita” en “Born to Run”.

Van daaruit ontdekte Springsteen het potentieel voor verlossing in een reeks oude rock-‘n-roll-nummers, waarbij Jackson Brown en Tom Petty werden uitgenodigd voor een exemplaar van Maurice Williams and the Zodiac’s “Stay”, een nummer dat Brown herschreef tot een gevarieerde mix met ” The Load Out”. ” werkgelegenheid Brandstofvrij. Vervolgens sloeg de E Street Band een verbluffende 25 minuten durende run door de Detroit Medley, Gary US Bonds’ “Quarter to Three” en “Rave On!” Gedreven door de harde swing van Max Weinberg, nemen ze de tijd om de R&B-sax van Clarence Clemons en de coole toetsen van Danny Federici en Roy Bittan te laten zien, items die herinneringen oproepen aan de gouden oudheid, maar worden getransformeerd door de intensiteit van de set. Springsteen zal deze esthetiek oppoetsen de rivier, wat leidde tot zijn eerste crash met “Hungry Heart”, maar De legendarische No Nukes-concerten uit 1979 Het levert een onversneden dosis pure rock ‘n’ roll. Bruce Springsteen en de band E Street hadden een uitgebreide catalogus verzameld, maar ze hielden contact met hun publiek door middel van het gewone jargon van oude liedjes. Die bekende refreinen en hooks zijn oorlogspaarden, maar de E Street Band gebruikt ze als een manier om voorbij te komen. Jaren van alledaagse shows hebben de kracht van deze show niet verminderd: het heeft een duidelijke mix van charme en kracht, het geluid van een band waarvan je weet dat ze een stap voorwaarts hebben gezet en nog steeds duizelig van het lawaai ze maken. Het is een barband die offers brengt.

Kopen: ruwe handel

(Pitchfork verdient een commissie van aankopen die zijn gedaan via gelieerde links op onze site.)

Bekijk elke zaterdag 10 van onze best beoordeelde albums van de week. Abonneer je op nieuwsbrief 10 om te luisteren Hier.